Wednesday, February 1, 2012

Rencah Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahim...

hari ni macam2 kisah yang aku lalui. happy, sedih, malu. semua b'campur baur.where should i start? hmmm... lets start with a sad story first. this morning segalanya terjawab bila 2 orang officemate bercerita the reason why my boss 'BERCUTI' seminggu. macam2 yang kami teka when he couldn't be reached last week. rupanya dia temankan his 4 yrs old son for surgery. masyaAllah. sedih and kesian sangat bila dengar cerita tu. dunno how to react in front of him because i have few things to be discussed. then aku jadi tambah gelabah when my friend email to me and ask me to see my boss. alamak, time tu dah b'doa moga Allah berikan kecekalan pada aku untuk b'temu dengan my boss. and seperti yang dijangka, dia ada b'cerita about his son. aku nak tanya lebih2, tak sampai hati sbb suara dia memang dah sebak. and aku percaya yang dia perasan air mata aku dah start b'genang kat hujung bibir mata. aku t'lebih emotional sebab aku pernah lalui saat ni and seriously, it's not easy to control your feeling especially bila mengadap orang yang kita rapat and sayang berada dalam kesakitan. besides, we don't have any clue for how long he will survive. tapi semua ni mengajar aku menjadi seorang yang lebih tabah and kuat dalam menghadapi ujian Allah. jangan hairan bila nampak aku seperti tak berperasaan sebab ada kalanya aku dah t'ajar untuk tidak menunjukkan reaksi di hadapan orang. and boleh dikatakan yang hatiku sedikit keras. masih aku ingat ketika mendapat berita kematian arwah papa dan Bami(arwah abangku) meninggal dunia. aku x mengalirkan air mata, tapi hanya Allah yang tahu kesedihan yang aku tanggung. especially ketika arwah Bami meninggal. aku memang dah berjanji yang aku takkan menangis bukan sebab aku tak sayang kan arwah, tetapi aku terpaksa berpura2 kuat sebab aku tak nak mama nampak aku bersedih and i have to give my support to her. bayangkan sepanjang arwah Bami dalam keadaan nazak, aku and mama berkampung di hospital. and the hardest thing is i am not allowed to show my tears in front of him. aku tak nak arwah turut berasa sedih. ya Allah, moga dikau cucuri rahmatMu buat arwah papa and Bami serta kasihanilah mereka seperti mana kasihnya mereka terhadap kami ketika hayatnya. aku juga berdoa moga anak bos aku akan cepat sembuh and boleh continue his routine macam kanak2 lain. Aminn...

Ok, next story is my boss dah serahkan 'surat' bersampul masa perjumpaan pagi tadi. alhamdulillah. bersyukur sangat2 dengan rezeki yang Engkau berikan. insyaAllah, aku ingin sangat berkongsi rezeki ini dengan mereka yang amat memerlukan. moga janganlah Engkau membolak-balikkan hatiku dari niat ikhlas ini. sesungguhnya aku percaya bahawa rezeki juga merupakan suatu ujian buat hambaNya. harap2 aku tidak hanyut dengan rezeki yang Engkau kurniakan. Amin...

And story t'akhir is about beggar. actually aku singgah pasar malam odw back petang tadi. tujuannya nak beli buah sebab stock dah habis. but then, aku lalu depan makcik yang memang every week meminta sedekah kat pasar malam tu. suddenly aku nampak sorang mat bangla ni keluarkan duit dari purse. ya Allah, malunya rasa bila pendatang asing pula yang bg sedekah untuk kita rakyat Malaysia. sedih pun ada sebab percaya makcik tu dipergunakan oleh sindiket2 peminta sedekah ni. kesian pun ia jugak. rasanya biarlah makcik tu ditempatkn di rumah orang2 tua sebab aku percaya kehidupan dia akan lebih tersusun dan terisi dengan ilmu2 rohani andaikata dia tak ada sesiapa untuk menumpang kasih.

rasanya cukuplah sampai disini. mata ni pun dah nak terkatup menunggu oghang umah keluar berkayuh. dia lupalah tu yang esok masih kerja. hello... ini bukan KL yang sambut hari wilayah ok :D

No comments:

Post a Comment